Opbygning af hjemmeside – Hvad er godt og skidt?

Opbygning af hjemmeside – Hvad er godt og skidt?

Jeg synes altid, at det er chokerende at se hvor mange mennesker, der er fuldstændig blinde overfor, hvad der er dårligt gennemtænkt, når det kommer til hjemmesider. Folk har altid en masse meget stålsatte ideer om hvordan deres side skal være. Ofte er deres grunde måske også gode nok, men blot forældede.

Derfor bør man altid stille sig selv spørgsmålet: ”Hvad er det jeg skal med min side?” fremfor ”Hvad vil jeg have på min side?”

Din hjemmeside er dit vigtigste marketingobjekt. For mange forretninger, er hjemmesiden den eneste del af forretningen. Derfor bør det også gøres ordentligt.

Her følger en hurtig liste over de ting man bør gøre, og hvilke ting man absolut IKKE bør gøre.

 

Dette bør du gøre:

  1. Sæt intelligente mål

Sæt dig nogle intelligente mål og sørg for at de er nogenlunde realistiske. Det hjælper ikke noget, at du sætter dig en helt masse vilde mål, som du aldrig nogensinde vil kunne opnå. Derfor skal du være realistisk i din målsætning og starte i det små. Et par ting du bør sætte dig som mål er: Forøg din konverteringsrate, forøg dit salg, generer leads og udbred viden om dit brand.

Dette er mål, som du burde kunne opfylde, i hvert fald på længere sigt. Det kan måske tage noget tid og det er ikke sikkert, at målene bliver opfyldt, men det betyder ikke, at du skal give op. Hvis der er én ting man lærer, når man har hjemmesider, så er det hvordan man lever med skuffelser. Men hvis man har gåpåmod og en smule evner, så skal det nok vende. Bare bliv ved.

 

  1. Bliv god til SEO

Hvis din sider har vokset til en passende størrelse, kan du måske med tiden få brug for professionelle SEO-folk, og måske endda din egen in-house SEO ekspert. Men uanset hvad, og især så længe din side blot er i opstartsfasen, så bør du lære om SEO og hvordan du får mest muligt ud af det.

SEO er noget, som enormt mange nybegyndere negligerer, hvilket blot ender med at betyde døden for deres forretning. Det går i al sin enkelthed ud på, at du skal forbedre din chancer for at blive set på Google eller andre søgemaskiner. Ellers ender du på side 12, 13 eller endnu værre, og det er det samme som en dødsdom, medmindre du har en stor kundebase og lever på ren ”word of mouth”.

God SEO kan nærmest fungerer som en autopilot, der skyder dig op gennem rækkerne, så du kan koncentrere dig om at passe forretningen, i stedet for at skulle lokke kunder til.

Search Engine Optimizing eller SEO, er den teknik der har det allerhøjeste investeringsafkast indenfor hjemmesider, så det ville være dumt af dig at ignorerer det. Der er meget du selv kan lære om SEO, og det er faktisk ikke så svært, at forbedre sin position ganske betydeligt, ved at lære blot de mest basale ting. Men vær forsigtig, da der er mange faldbruger og fælder, som Google straffer hårdt. Du kan læse mere om god SEO her.

 

  1. Benyt open source værktøjer

Når det kommer til selve opbygningen af hjemmesiden, så gå altid open source. Man kan sagtens benytte en CMS, der ikke er open source, men så skal du blot være opmærksom på, at du at bundet til det system, hvilket kan besværliggøre tingene på længere sigt. Desuden vil der naturligvis være heftige abonnementer der skal betales, hvilket ikke ligefrem er ønskværdigt. Især ikke når open source CMS ofte er mindst lige så godt, hvis ikke bedre.

Der findes naturligvis tidspunkter, hvor man bør benytte en ikke open source CMS, som iAPPS, DotNetNuke og IBM Enterprise Content Management.

Men for det meste vil det være ganske fint at benytte WordPress Magento eller Joomla. Disse kan benyttes af enhver udvikler, så der vil også være meget mere hjælp at hente, hvis tingene driller. Desuden er de gratis, så du behøver aldrig bekymre dig om, at skulle have tegnebogen op af lommen, medmindre du specifikt ønsker et bestemt tema på WordPress eller lignende.

 

  1. Hav en mobilløsning i tankerne

Mens du opbygger din hjemmeside, bør du have mobilbrugere i baghovedet. Der er jo ingen tvivl om at store dele af onlinetrafikken, hvis ikke det meste, foregår fra mobile enheder. Derfor bør du sætte dig lidt ind i hvor meget af trafikken til din side, der kommer til at foregå via mobilenheder, som smartphones og tablets.

Hvis det er en betydelig del, bør du nok overveje at lave en mobilløsning, hvilket kan være en separat version af hjemmesiden til mobilenheder eller måske en app.

Hvis det ikke er så stor en del, så sørg blot for at sikre dig at hjemmesiden fungerer på mobilenheder, men lad være med at kaste dig over en separat version. Det vil næppe kunne betale sig.

 

  1. Hug fra konkurrenterne

Før du opbygger din side, så lav grundig research på dine konkurrenters hjemmesider og se hvad der fungerer hos dem. Det betyder naturligvis ikke, at du skal kopiere direkte, da det bestemt ikke vil være en god ide.

Men noter dig de ting, som de gør godt. De ting som deres kunder sætter pris på, eller som simpelthen bare fangede din egen opmærksomhed. Det er ikke forbud at hente inspiration hos andre, det er blot fri konkurrence.

Hvis du ser noget du kan lide et andet sted, er der ingen der siger, at du ikke kan skabe din egen fortolkning af dette. Gøre det til dit eget. Så længe det ikke bliver et direkte plagiat, så burde du kunne få meget ud af at hugge inspiration hos konkurrerende sider.

 

  1. Sørg for at have godt indhold på siden

Noget af det der tager længst tid på din side er at lave indholdet. Det tager bare tid og masser af tålmodighed. Hvis du sælger forskellige produkter på din hjemmeside, så sørg for at du har gode billeder, taget under professionelle forhold. Lad være med at tage billeder med din mobiltelefon, da det meget nemt skinner igennem for den kræsne køber. Det er amatøragtigt og skræmmer seriøse kunder væk.

Sørg også for at dine produktbeskrivelser er i orden med ordentlig grammatik og korrekte oplysninger. Der er simpelthen ikke noget værre end, at finde falske eller misledende oplysninger inde under et specifikt produkt. Det tager tid ja, men i det lange løb vil du takke dig selv for det. Det er nemlig noget, der belønner sig hos dine kunder.

Får styr på så meget af dit indhold som overhovedet muligt, før du begynder at lave selve siden. Det vil gøre at du kommer hurtigere i gang, når siden bliver offentliggjort.

 

  1. Husk at have nogle ”call to action”, når du laver hjemmesiden

Et godt ”call to action” skal få din kunde til at træffe en hurtig beslutning, hvilket gerne skulle ende med, at du får lavet et godt salg. Det skal være noget, der får dem til at træffe en beslutning og gøre noget. Holder du udsalg? Så lad være med bare at lave et banner med: ”Alting 50% billigere”, i stedet bør du tilføje et link til banneret og lave teksten: ”Alting 50% billigere. KLIK HER og se hvad vi tilbyder.”

 

  1. Besvar spørgsmålet “hvorfor?”

Er du nogensinde gået hen til en fremmed person på gaden og stukket dem dit visitkort, for derefter at gå videre uden et ord? Nej vel? For det gør man bare ikke. Man vil jo gerne have, at folk er interesserede I det man sælger. Nøjagtigt det samme gælder når det kommer til internettet.

Der er ikke noget værre end unødvendig trafik på siden. Dårlige hits, hvor folk er blevet lokket ind på siden med ”clickbait” eller falske link. Den slags trafik er skadelig og vil kun resultere i, at du får et dårligt ry.

Hvis du ønsker at folk skal foretage sig noget på din hjemmeside, som at tilmelde sig et nyhedsbrev, så skal du ikke bare lave en boks med ”Tilmeld dig nyhedsbrev her”. Det samme gælder for Twitter og Facebook logoer. Din side bliver ikke automatisk smart og trende, bare fordi du klistrer disse op. Fortæl folk hvorfor de bør følge dig. Hvad er det der gør, at de kunne have interesse i at læse dine nyhedsbreve? Hvad får de ud af det?

Hvor mange gange har man ikke selv tilmeldt sig et nyhedsbrev, blot for at lade ryge direkte i spamfilteret, og aldrig nogensinde skænke det en tanke igen. Lad være med at være en af dem. Gør dig interessant, og sørg for at folk har lyst til at læse dine ting. Det betaler sig i længden

 

  1. Stol på din webdesigner

Hvis man kommer hen til en professionel webdesigner og siger ”jeg ved hvad jeg vil have, så det skal du bare lave. Nu.” Så ender du med noget forfærdelige ragelse. De værste hjemmesider bliver skabt på den måde. Du har hyret en ekspert, fordi du har brug for den ekspertise, så lad ham gøre det han gør bedst. Hvis du ved bedst, hvad er det så der afholder dig fra at lave det hele selv?
Får frie hænder, vil professionelle webdesignere, ofte kunne give dig det du betaler for og lang mere.

 

Dette bør du ikke gøre:

Nu har vi set lidt på de ting, der kan være nyttige at gøre, når man skal have lavet en hjemmeside. Men der er også en lang række ting, der absolut bør undgås. Vi har samlet en række af disse herunder.

 

  1. Få folk til at tænke

Dette skal naturligvis ikke forstås som om, at du skal se din kunder som dumme, eller forsøge at føre dem bag lyset. En potentiel kunde der kommer ind på din hjemmeside, har allerede en ide om hvorfor de er der. Derfor skal du ikke ”forstyrre” denne tanke, med alt muligt distraherende. Lav en tresekunders prøve: Hvis det ikke er tydeligt, hvad man skal på tre sekunder, så er det tilbage til tegnebrættet.

 

  1. Forvente at der kommer kunder automatisk

Der er mange der har en ”hvis jeg laver det, så skal kunderne nok komme” mentalitet. Dette har betydet døden for alt for mange små iværksættere i tidens løb. Sørg for at få lavet ordentlig marketing, og skabt en interesse omkring det du tilbyder. Ellers vil du have en flot og gennemarbejdet side, der bare aldrig bliver set af nogen.

Læs afsnittet om SEO, hvis du vil have et par tips om, hvordan du kommer i gang med online marketing.

 

  1. Forsøge at tilfredsstille alle

Der vil altid være delte meninger hos dine besøgende, så det er hul i hovedet at forsøge, at gøre dem alle glade. Derfor bør du langt hellere sætte dig ned og finde ud af hvilke kunder, der handler mest hos dig. Sørg derefter for, at du lytter til deres feedback. Gør dine faste kunder glade, da det er dem, der er basis for din butiks overlevelse.

 

  1. Bruge alle dine penge

Du bør ikke smide alle dine penge ud på en hjemmeside. Du kan få en flot og veldesignet hjemmeside, for ganske få tusinde kroner hos en freelancer. Eller hvis budgettet er lidt større, kan du få lavet det hos en professionel webdesigner. Hvis du har evnerne, kan du selv give dig i kast med det men vær sikker på, at du kan give siden et professionelt look, ellers vil det skræmme kunderne væk.

Når butikken vokser, kan du altid få lavet tilføjelser, der kæler lidt mere for detaljerne. Det absolut vigtigste er, at du har penge til overs til marketing, så du rent faktisk kan få de penge, du har investeret retur og gerne mere til.

 

  1. Forvente de store resultater med det samme

Du får ikke en hjemmeside i verdensklasse på én dag. Det tager tid. Kunderne skal have tid til at opdage dig, og desuden skal du have opbygget et godt renommé. Så vær tålmodig og gør arbejdet ordentligt, så skal kunderne nok komme.

Skriv en kommentar