Kom godt i gang med at lave en webshop

Kom godt i gang med at lave en webshop

Danskerne er blevet yderst glade for at handle online. Vi har fået øjnene op for det kæmpe marked, der findes ude i den store verden. Alene i 2015 kunne Dibs (Dansk internet betalings system) fortælle at danskerne handlede for over 58 Milliarder kroner. Det er jo et ganske svimlende beløb, og er faktisk en stigning på 41% i forhold til 2012.

Det er er meget positiv udvikling, da onlinehandel er fremtiden. Men der er naturligvis en bagside af medaljen, som der jo altid er med den slags. Vores handel i online butikker, foregår ofte hos udenlandske forretninger.

EU har arbejdet på at gøre online handel på tværs af grænserne langt nemmere, så man slipper for det besvær, der ofte kan være ved den slags. Men det har desværre også haft den virkning, at vi handler mindre lokalt og i højere grad benytter os af udenlandske webshops. Da mn kan slippe for de høje Momsafgifter, som vi er underlagt i Danmark, er det dog ikke så underligt, at vi i stigende grad søger udenlands når der skal shoppes.

Dibs rapporten kunne fortælle, at 49% af danskerne har handlet ved en udenlandsk webshop indenfor de seneste 6 måneder. Størstedelen af dem gør det på grund af de lavere priser.

Den tendens vil kun stige i fremtiden. Så derfor er det vigtigt, at vi få gjort Danmark mere konkurrencedygtigt. Vi skal have forøget antallet af billige webshops, der forhandler gode produkter, som man ellers skulle til udlandet efter. Ofte vil den billigere pris i udlandet, kunne opvejes ved billigere fragt indenfor grænserne og at man slipper for at betale toldafgift.

Men selv hvis man har en god ide til et godt produkt, hvordan kommer man så i gang med at lave sin webshop? Det er faktisk ikke spor svært, og enhver der er villig til at lægge lidt arbejde og startkapital i det, kan hurtigt få sat en webshop op, og være klar til at erobre verden.

 

Få styr på de grundlæggende ting

Ud over ideen, skal du bruge nogle helt konkrete ting for at komme godt i gang med en webshop.

Vi går ud fra at du allerede har styr på de mest fundamentale ting som forretningens navn, hvilke produkter og services du vil tilbyde, samt hvilke priser du vil opkræve for disse. Har du ikke styr på disse endnu, bør du nok træde et skridt tilbage og få ordnet det, før du læser videre.

Men har du styr på det skal du også bruge:

Et domænenavn, som kan erhverves ganske billigt. Det kan man få for ca. 45 kr. om året, men der kommer naturligvis også et oprettelsesgebyr. Men alt i alt er det en ganske lille investering, hvis man ser tingene i det bredere perspektiv.

Du får også brug for et webhotel, hvor du kan have din butik liggende. Der findes en bred vifte af udbydere i Danmark, men der er stor forskel på kvaliteten. Herfra kan vi anbefale at du prøver UnoEuro, som udover billige priser, bryster sig af fantastisk stabilitet og en rigtig god kundeservice. Du kan læse mere om, hvad de tilbyder ved at klikke her.

Udover webhotellet, skal du også bruge en shopping cart service, der kan administrere selve købsakterne. Der findes mange forskellige services, med mere eller mindre avancerede løsninger. Det kan f.eks. være Woocommerce, der har været en af de absolutte topspillere på området i de seneste 5-6 år. Herhjemme er der rigtigt mange iværksættere, der nyder godt af de services som Woocommerce tilbyder.

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at du få en betalingsgateway, så du rent faktisk kan få nogle penge på kontoen. Hvis du ønsker at tage mod Dankort, er der kun en løsning nemlig NETS. NETS har monopol på dankortet og vil derfor være en god måde at sikre sig, at enormt mange danske kunder kan benytte din butik. Ellers er der naturligvis de klassiske læsninger som PayPal og Stripe.

Når du har fået styr på disse ting, kan du stille og roligt begynde at kigge på at sætte din webshop op. Der venter en del arbejde forude, men det er arbejde, som giver en følelse af tilfredshed, når den første handel går igennem.

 

Vær vedholdende

Det er ingenlunde nemt at styre en webshop. Det er måske nemt at sætte den op, men når først det bliver virkelighed, og man skal konkurrere med hundrede af andre iværksættere, så kan det godt begynde at blive svært.

Det er dog vigtigt at man ikke taber modet, men derimod fortsætter kampen. Der er dog nogle ting man kan gøre for at give sig selv nogle fordele, og det vil vi se nærmere på herunder.

 

Hvordan skal jeg klare mig på et marked med stor konkurrence?

Det vil være konkurrence. Det kan man lige så godt lære med det samme. Hvis der ikke var det, så ville enhver jo prøve at blive rig på det.

Så det er vigtigt at du giver dig selv alle de fordele som du overhovedet kan komme i tanker om. Du skal sikre dig at dit domænenavn er passende, du skal sørge for, at der er styr på din online marketing og naturligvis skal du sørge for at yde den bedst kundeservice. Men lad os tage det en ting af gangen.

 

Det rigtige domænenavn

Som der tidligere blev sagt, så er det vigtigt, at du har en ide om hvad din butik skal hedde. Når først du har fundet et godt navn, som med tiden vil kunne vokse sig stort og blive dit nye brand, så skal du skynde dig at reservere et domæne. Det ville være så surt, hvis det helt rigtige domæne blev snuppet for næsen af dig.

Der er desværre mange skruppelløse mennesker, der lever højt på at opkøbe domæner i hundredvis, for så at sælge dem videre til overpris, når folk pludselig ønsker det helt rigtigt navn. Disse domænehajer, kører en form for rovdrift, der desværre ikke er ulovlig. Det er blot rigtig dårlig stil og ødelægger de gode oplevelser for mange nye iværksættere.

Men når du skal vælge domænenavnet er det nogle huskeregler, som du bør holde dig for øje. Man kan nemlig nemt komme til at købe sig et domænenavn, der på ingen måde vil være en fordel for en.

Sørg først og fremmest for at dit domæne er relevant for din forretning. Hvis du sælger IT udstyr, så skal du sørger for at navnet afspejler dette. Det kan godt være lidt svært, men sørg i det mindste for at navnet har en ”teknisk” klang. Det skal være et navn som folk husker og kan skrive uden de store problemer. Derfor er det også vigtigt, at du så vidt muligt undgår sære stavemåder og specialtegn. De vil blot forvirre, og det er ikke noget, som dine kommende kunder vil bryde sig om.

Derudover betyder længden på domænenavnet også en masse. Et domænenavn skal være som en kø på motorvejen: Kort. Lange komplicerede navne er der simpelthen ingen der husker. Se på alle de store brands. Sony, Apple, Samsung, IBM og mange flere. IBM har jo af gode grunde ikke valg domænet: www.international-business-machines-corporation.com, for det ville man jo aldrig kunne huske. Forkortelser og den slags vil komme dig til gode, hvis du altså kan få det til at give mening. Spørg dig selv, om det er et domænenavn, du selv ville huske. Så har du en god ledetråd.

 

Online marketing

Danskerne benytter næsten udelukkende Google til vores søgninger efter produkter. Google dominerer simpelthen markedet og faktisk foregår 90% af alle online søgninger i Danmark via Google. Det er ganske imponerende. Der er en voldsom trafik, og din målgruppe befinder sig på Google hver eneste dage medmindre dine ydelser og produkter er ekstremt specielle, og ligger indenfor et meget smalt område.

De søgeresultater, som der klikkes på giver gratis trafik til dit site, så derfor er en webshops succes meget ofte afgjort af hvilken placering de har på Google. Dette gælder især, hvis man er i en bred branche med megen konkurrence.

Hvis man er så heldig at ligge på førstepladsen med et bestem søgeord, kan det have en helt eksplosiv virkning på omsætningen, så det er en fantastisk måde at skaffe sig kunder på. Det er dog af yderst vigtighed at de søgeord man vælger er relevante for ens forretning, og samtidig er nogen som folk rent faktisk benytter. Lokker man besøgende til med dårlige søgeord, giver det dårlig trafik og bliver i bund og grund værdiløst. Faktisk kan det have den modsatte effekt, og man ender med at blive ”straffet” af Google. Det kan ikke anbefales.

Metoden man benytter til at få en højere placering kalde for Search Engine Optimizing eller SEO. Du er sikkert stødt på udtrykket, men har måske ikke tillagt det nogen større betydning, hvilket er meget dumt. SEO er et af de allervigtigstige værktøjer der findes, når det kommer til online markedsføring. Det foregår rent praktisk ved at man retter hjemmesidekoderne, indhold, link, billeder og så videre. Dette resulterer i at søgemaskinerne bedre kan forstå disse, og det belønnes så med en højere placering på søgemaskinen.

Hvis man har teknisk viden og den fornødne tid, kan man stå for meget af ens SEO selv, men det er en langsommelig og til tider dyr proces, som kan tage pusten fra de flest. Men heldigvis finder der firmaer, der specialiserer sig i at lave SEO. Men selv når du benytter dig af disse, skal du gøre forarbejdet ordentligt. Du skal vide hvad din målgruppe er og hvordan deres adfærd på internettet er. Ellers kan du risikere at du får en høj placering på nogle søgeord, som dine potentielle kunder aldrig nogensinde benytter. Er dine primære klienter f.eks. ældre mennesker, skal man sørge for at tage højde for hvordan de søger på internettet. For der er stor forskel på en Googlesøgning fra en en IT-uddannet og en midaldrende husmor.

 

God kundeservice

Hvad er god kundeservice? Det er mange ting, men først og fremmest er det hurtig responstid, og god stabilitet på din side.

Hvis du ikke har firmatelefon, hvor kunderne altid kan få fat i dig, skal du i det mindste sørge for at have en webmail. Det er af yderst vigtighed, at dine kunder altid kan får et hurtigt svar på deres spørgsmål. Lad der aldrig gå mere end to hverdage, da man ellers risikerer at kunden bliver utilfreds og i værste fald skifter til en konkurrent. Men sørger du for at svare hurtigt, og desuden giver dem en god og høflig behandling, så kan selv en negativ oplevelse vendes til noget positivt. Husk at kunden altid her ret. Er de utilfreds med produktet, så refunder det med et samme. Så vil kunden hurtigt glemme produktet, men i stedet bide mærke i hvor samarbejdsvillig du er. Det kan give anledning til nye køb.

Desuden er det vigtigt at din side er stabil og har hurtig responstid. Det giver en glidende og problemfri handelsoplevelse for dine kunder. Sørg for at webshoppen er kodet ordentligt og at du har et webhotel, der garanterer ordentligt hastigheder. Så er du godt på vej.

 

Til sidst

Dette er blot nogle af de gode råd, der kan gives når det kommer webshops. Der findes naturligvis tusindvis af guides til, hvordan man kommer godt i gang, så det kan varmt anbefales, at du kigger videre. Der er også en lang række gode videoer på YouTube, hvor man kan få forklaret mange af de mere avancerede teknikker. Det kan nemlig godt være lidt besværligt, hvis man skal læse side op og side ned. Så er det langt nemmere med en dygtig og karismatisk fortæller.

Bare sørg for at hænge på og lav en god webshop, så vi kan få noget af onlinehandlen tilbage til de danske butikker. Det vil komme os alle til gode i det lange løb.

Skriv en kommentar