Den største markedsføringsfejl er at reklamere

Når man har investeret i domæne, hosting og lavet en webshop, begynder man ofte at længes efter salg. Det er en stor dag, når de første salg går igennem, men alligevel oplever mange, at omsætningen aldrig rigtig stiger for alvor. Det kan være frustrerende, når man lægger meget tid, energi og måske penge i markedsføringen og ikke får noget igen.

 

Forstå kunden

For at se på, hvorfor markedsføringen fejler, er det ofte nødvendigt at forstå kundens mentalitet, når der handles på nettet. Dette kan heldigvis siges meget kort – forbrugerne er træt af reklamer!

Vi lever i en tid, hvor reklamer i høj grad vælges fra. Vi frabeder os reklamer i postkassen, vi installere adblockers på vores computere og vi tilmelder os streamings tjenester for at undgå reklamepauser. Med andre ord gør den danske forbruger en meget aktiv indsats for at undgå reklamer.

Af samme grund er det også en stor fejl at tro, at reklamer er vejen frem, hvis du vil sælge mere online. Forbrugere har simpelthen trænet sig selv til at undgå reklamer. Dette fænomen er endog så udbredt, at undersøgelser har vist, at internetbrugere ofte ikke ser, det som der er i højre side af skærmen. Dette skyldes, at vi har vænnet os til, at det ofte var der, hvor der var reklameblokke.

Med andre ord kan forbrugeren ikke sige det mere tydeligt: ”Lad mig slippe for reklamer!”.

 

På tværs af forskellige markedsføringskanaler

Når man kigger på de forskellige markedsføringskanaler, så er det især de sociale medier og e-mailmarkedsføring, der springer i øjnene. Mange virksomheder har enorm succes med disse kanaler, mens andre aldrig forstår at bryde igennem. Hvis man ikke kan bryde igennem, så skyldes det ofte, at man bare reklamerer i stedet for at give kunden værdi.

Fælles for sociale medier og e-mail, at du begge steder beder kunden om at tilvælge at høre fra dig. Derfor er det også fjollet at tro, at kunden er interesseret i bare at modtage reklamer, når de på alle andre områder i deres liv gør en indsats for at undgå dette.

Hvis du vil have succes med din markedsføring, skal du lave indhold og værdi – ikke reklamer. Du skal give kunden lyst til at tilvælge dig og høre fra dig. Lige meget hvad du forhandler, kan du sige noget spændende om det. Giv kunden en oplevelse og tal direkte til vedkommende. Du beder om at få en bid af kundens tid i en travl hverdag, så du skal overveje, hvad du vil give igen. Et produktbillede og en pris er i hvert fald ikke nok.

Skriv en kommentar