Kannibaliser ikke dine egne søgeresultater

Google Adwords bliver mere og mere populært hos både virksomheder og forbrugere. Det er der god grund til, men der er også faldgruber, som man skal styre udenom. Én af de mest almindelige fejl er, at virksomhederne kannibalisere deres egne resultater.

 

Hvorfor er Google Adwords en succes?

Oprindeligt var Google Adwords ikke altid så præcist. Faktisk handlede det primært om, hvem der ville betale mest for annoncerne. Det gav ofte upræcise søgeresultater og fik folk til at styre udenom, fordi de havde erfaring for, at de organiske søgninger var langt mere præcise.

I dag har Google imidlertid forbedret deres procedurer, og det betyder, at relevans også et blevet en vigtig faktor i forhold til søgningerne. Det har givet mere præcise resultater, og derfor begynde Googles brugere også i højere grad at benytte sig af annoncerne.

Dette giver fantastiske muligheder for virksomhederne, der bliver i stand til at komme til tops på søgeord, der ellers ville tage mange måneders arbejde, hvis de ville ligge øverst i de organiske resultater.

 

Hvad vil de sige at kannibalisere?

Når man taler om at kannibalisere sine egne søgeresultater, så menes der, at man ”stjæler” besøgende fra sig selv. Med andre ord er det altså et fænomen, der kan opstå, når ens betalte søgninger og ens organiske søgninger krydser hinanden.

For at give et eksempel, kan det være en virksomhed, der har valgt at betale for annoncer til søgeordet ”vinterstøvler”, fordi det plejede at være en kilde til meget trafik for dem. På det seneste er antallet af besøgende på dette søgeord dog dalet, så de vælger at oprette en kampagne i Google AdWords.

De har imidlertid ikke været opmærksomme på, at de stadig ligger pænt nær toppen i de organiske søgninger på ”vinterstøvler”. Dermed kan det godt ske, at de får trafik igennem Google AdWords, men en stor del af denne trafik, ville de have fået alligevel.

Med andre ord kannibalisere de deres egne søgeresultater ved at stjæle besøgende fra sig selv og oven i købet betale for disse besøgende.

 

Hvordan undgår man det?

At undgå at kannibalisere sine søgeord handler i høj grad om overblik. Hvis du har overblik over, hvor du ligger i de organiske resultater, så kan du også undgå at lave fejl, når du sætter kampagner op.

Det er også vigtigt, at du sørger for, at det samme søgeord ikke anvendes på flere sider. Dette er en fejl, som mange begår og kan også føre til, at man forvirre Google eller endog stjæler sine egne kunder.

Der er dog også få tilfælde, hvor man kan have interesse i at ligge øverst både i de organiske og ikke organiske søgninger. Et eksempel på dette kan man blandt andet se hos Jysk, der både har købt sige ind på søgeordet ”Jysk”, selvom de også ligger i toppen på de organiske søgninger. Dette er en måde at sikre, at konkurrenter ikke kan stjæle kunder ved at købe sig ind på deres navn.

Skriv en kommentar