Hvordan vælger man det rigtige domæne?

En af de allersværeste ting når man starter en ny hjemmeside, er hvad i alverden man skal kalde den. Vi har alle prøvet det. Man sidder i timevis og grubler, prøver at komme på det helt rigtige navn, der vil fange omverdenens opmærksomhed.

Der er ikke så meget at gøre andet end at spørge rundt. Finde lidt inspiration. Der er ikke nogen magisk metode, der kan gøre det for dig.

Men der er dog nogle ting, du bør være opmærksom på, for ligesom med alt andet er der nogle uskrevne regler for, hvordan man vælger det bedste domænenavn. Vi ser på nogle af disse ”regler” eller retningslinjer nedenfor.

 

1. Vælg et navn der kan være et brand

Hvis du gerne vil bruge din side til at sælge et produkt, bør du naturligvis sikre dig, at du giver den et navn, der vil fungere som brand. Det skal kort og præcist. Nemt at huske og samtidig fængende.

Alle de store brands, vi ser til hverdag er nogle vi har fået banket ind i hovedet via reklamer og den slags, men først og fremmest er det fordi navnet er nemt at huske. Apple, McDonalds, Pepsi og Microsoft. Alle som en ligger de godt i munden og brænder sig ind i vores bevidsthed.

2. Vælg et kort navn

Dit domænenavn bør være som ventetiden i supermarkedet, så kort som overhovedet muligt. Jo længere navnet er, des mere skal folk huske på. Sørg derfor at undgå bindestreger, tal og unødigt avancerede sætninger. Benyt forkortelser, initialer og andre teknikker, der kan være med til at gøre navnet kortere.

 

3. Vælg den rigtigt endelse

Den bedste endelse på dit domæne er og bliver .dk, så længe du har dit fokus på det danske marked. Begynder du at bevæge dig ud i verden, er .com guldstandarden. Lad dig aldrig nøje med mindre, selvom der dog er tidspunkter hvor .biz eller .org har sine fordele.

Det gælder som sagt om, at have et let genkendeligt domæne, og hvis der først fremmede endelser, så bliver folk forvirrede og det vil gå ud over din trafik.

 

4. Pas på trademarks og copyright

Sørg for at du aldrig vælger et domæne, der minder for meget om et etableret brand. Det kan måske virke som en god ide, for så få man måske mere trafik. Men hvad skal man bruge det til? Det er ikke antallet af hits, der er vigtigt, men hvor relevante de hits er, som du får.

Desuden risikerer du at få ballade med de juridiske afdelinger hos en stor virksomhed, hvis du begynder at misbruge deres brand. Se bare hvor meget ballade, det har givet at kalde sig ”Jensens” herhjemme.

 

5. Gør navnet relevant for din forretning

Det optimale er hvis man kan gætte hvad du sælger, bare ved at kigge på domænenavnet. At du kalder dig zapper.dk hjælper jo ikkeret meget, hvis du sælger strikkegarn. Så selvom navnet er nemt at huske og stave, er det totalt irrelevant for din forretning.

Er det svært, kan du evt. forsøge med dine initialer efterfulgt af produktet. Der er mange muligheder.

 

6. Vær kreativ

Hvis det domænenavn som du ønsker er optaget, så vær kreativ. Find nye måder at benytte navnet på. Du kan evt. ændre på stavningen eller tilføje andre ord.

Du skal blot sørge for, at det ikke ligger alt for tæt op af det gamle navn, da du ellers risikerer, at det bliver forvekslet.

 

Det er bare med at klø på

Hvis du følger disse råd, er du godt på vej til, at navngive dit nye domæne. Det kan dog ofte føles som lidt af en kamp. Der er som sagt ikke noget magisk værktøj, der kan gøre det for dig. Så det er vigtigt, at du brainstormer og forsøger med forskellige navne, der kunne være relevant for den branche eller det emne som din hjemmeside skal omhandle. Hvis du er helt på herrens mark, så spørg evt. på forummer og andre kreative portaler.

Skriv en kommentar