Derfor har du ikke succes på sociale medier

De fleste danskere er i dag mindst én af de sociale medier. Hvis man har en webshop, en fysisk butik eller lignede, skal man naturligvis udnytte dette – og det er der også mange, der gør. Alligevel er der mange, som ikke helt får det ud af markedsføringen, som de havde håbet på. Det kan der være flere grunde til, og vi vil her kigge på nogle af de mest almindelige.

 

Den halvlunke indsats

Det er måske mest relevant at kigge på den hyppigste årsag til, at markedsføringen på de sociale medier ikke fører noget med sig. Mange vælger at oprette eksempelvis en Facebook-profil for deres forretning eller produkt, men så går fremskridtet lidt i stå.

Hvis du vil have noget ud af de sociale medier, så kræver det en vedvarende indsats, som skal være fokuseret og målrettet. Dermed er det ikke nok, at du laver en halvhjertet opdatering et par gange om året.

For at få optimalt udbytte af de sociale medier, bør du lave en plan for din markedsføring. Du må ikke spamme dine følgere, men et par opdateringer hver uge er en god idé.

 

Ringe i vandet

Hvis du har lavet en markedsføringsplan for de sociale medier og stadig ikke får gevinst på trods, så kan dette måske hjælpe dig.

Ideen med markedsføring på sociale medier er, at dine posts skal brede sig som ringe i vandet. Hvis det du slår op ikke er interessant, vil de med andre ord kun nå ud til dem, der følger dig, og så vil det dø der.

Er dette et problem for dig, bør du genvurdere din markedsføring. Kig eventuelt på de virksomheder, der dukker op på dit feed, fordi andre deler dem. Hvad gør de anderledes? Hvad motivere folk til at dele det?

I mange tilfælde kræver det kun en smule kreativitet at give folk lyst til at dele det, som du lægger op. Hvis det bare er reklamer, eller ligegyldige nyheder, vil folk derimod ofte bare scrolle forbi.

 

Hvor er din målgruppe?

Bærer din markedsføring ikke frugt, kan dit problem også være, at du er på det forkerte sociale medie. Der er væld af forskellige medier i dag, der hver især henvender sig til en målgruppe.

Har du eksempelvis teenagere som målgruppe, kan det sagtens være muligt, at de er på et helt andet medie end dig. Det kræver end indsats at sætte sig ind i de forskellige medier, men der er også meget at hente ved at gøre det.

Skriv en kommentar