De ”upopulære” søgemaskiner

Google har sat sig tungt på markedet for søgemaskiner – især i Danmark. Faktisk er det mest søgte ord på Bing ”Google”, hvilket siger sit om den tendens, der er indenfor søgemaskiner. Af samme grund er der mange, som helt afskriver eller overser de andre søgemaskiner, når det handler om optimering, og det er en skam.

 

Guides har en del af skylden

Overalt på internettet kan man finde guides til søgemaskineoptimering, og hvilket domæne man bør vælge. Der er gode råd nok til, at man kan læse i årevis og alligevel ikke blive færdig. Mange af disse guides har en stor del af skylden til, hvorfor de andre søgemaskiner bliver overset.

I de fleste guides er Google den eneste søgemaskine, der bliver nævnt. Det skaber en ensretning indenfor søgemaskineoptimeringen, som gange enkelt presser de andre søgemaskiner helt ud af billedet. Hvis du er opmærksom på denne tendens, er det imidlertid også noget, som du kan udnytte.

 

Hvorfor Google ikke er alt

Der skal ikke herske tvivl om, at Google er suverænt den mest udbredte søgemaskine i Danmark. Hvis du driver en seriøs virksomhed, har du derfor heller ikke råd til at ignorere Google. Du må bare ikke glemme de andre søgemaskiner.

Yahoo, Bing og Jubii er bare eksempler på søgemaskiner, hvor der foretages mange søgninger hver eneste dag af danske borgere, som potentielt kunne blive til kunder.

Ved også at kigge på de ”upopulære” søgemaskiner, kan du komme et skridt foran mange af dine konkurrenter og hente trafik fra en kilde, hvor de knap er til stede. Konkurrencen på disse søgemaskiner er enormt lav i forhold til Google, og derfor er der gode muligheder for at få en god placering.

Hvis du søgemaskineoptimerer på Google, så vil denne søgemaskine måske stadig primært være din trafikkilde, men hvis du arbejder med søgemaskineoptimering, så ved du også at hver eneste procentstigning i besøgende tæller.

 

Dette bør du som minimum gøre

Det er ikke sikkert, at du har tid til en intensiv fokus på de sekundære søgemaskiner, men som minimum bør du sende din side til indeksering hos dem. Derudover bør du også sørge for, at de har adgang til dit site map, så de nemmere kan indeksere siden korrekt.

Det kan også være en god idé at kigge på deres muligheder indenfor betalte søgeresultater. Flere af søgemaskinerne giver værdikuponer ud til at afprøve deres reklamer.

I sidste ende burde dette indlæg i virkeligheden ikke handle om, hvorfor du skal kigge på de sekundære søgemaskiner, men nærmere om, at der ikke er nogen argumenter for ikke at gøre det. Det behøver ikke kræve en masse tid, og du har en god chance for at hente ekstra trafik.

Skriv en kommentar